Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
25.02.2014 21:37 - Петиция за изучаване на историята на комунистическия режим в училище
Автор: mamkamu Категория: Политика   
Прочетен: 11155 Коментари: 20 Гласове:
16


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
imageПодписах петицията подета от проф. Евелина Келбечева за изучаване на историята на комунистическия режим в училище с пълната убеденост, че върша нещо правилно.

В едно общество, в което чалгата, патриотарщината и носталгията към комунистическото минало набират все по-голяма сила е наложително истината за тоталитарните режими да се знае от подрастващите, защото иначе рискуваме да създадем ново поколение лумпени, които да дозакопаят България, така както направиха техните майки и бащи през началото на 90-те. За съжаление средният българин, че и европеец получава знанията си по история главно от това, което му преподават в училище и едно такова вкарване на подобен материал е наложителен, за да може поне младите хора да си изградят някакъв верен поглед за комунистическата диктатура, различен от този на мнозинството в някое малко провинциално българско градче, обвързано чрез едно цяло от преплетени роднински, приятелски, икономически и партийни зависимости.

Едно такова действие е наложително и поради моралното си съдържание, защото колкото повече мълчим за антихуманните прояви на идеологическите режими в България и по света, толкова повече ставаме съучастници в създаването на поредните чудовища, които след време ще провеждат на наш гръб разни идеологически, социални, че и икономически експерименти, не дай си Боже.

Днес тинейджърите в големите ни градове, дори и за миг не могат да си представят, че властта може да ги вкарва в изправителни лагери за това, което говорят и пишат, че може да им нарежда, как да живеят, какви дрехи да обличат и какви прически да носят. Днес те не влизат насила в някакви младежки организации, нито някой ги кара да дават ангария на държавата под формата на военна служба или трудови бригади. Днес никой няма да ги разстреля на границата, когато решат да напуснат окаяната си страна в търсене на щастието си. Цялата си свобода те я имат като даденост, като нещо съвсем естествено и неотменимо. Страшното е, че само преди 25 години не беше така. И нещата някой ден могат много лесно да се обърнат, както е ставало не един път в историята. Както е тръгнало да става и в България днес.

Разбира се онези бащи и майки, дядовци и баби на съвременните гимназисти, които по времето на комунизма сътрудничеха с него, възползваха се от него, прекрачваха границите на човещината и забравяха, какво е да бъдеш Човек, служейки на една човеконенавистна идеология, те няма да са съгласни с това. Те по всякакъв начин ще искат да оправдаят своите действия в миналото, славословейки диктатурата днес в различни нейни аспекти, за да могат да получат одобрението на своите деца, превръщайки ги в подобие на самите тях. Но това е обичайният извратен поглед към нещата по тези земи, който, надявам се, бъдещите граждани на България да не възприемат. Иначе както казваше баба ми „пИши го бегАл“…

С петицията можете да се запознаете и подпишете на адрес:
http://www.peticiq.com/komunisticheski_regim_v_uchiliste

Юрий Александров

image




Гласувай:
16



1. batogo - !!!:))) Поздрав!
26.02.2014 06:51
Много добра идея. Към нея бих добавил, че в училище трябва да се изучават и Задочните репортажи на Георги Марков, който стана жертва на истината за комунистическия режим.
цитирай
2. mamkamu - +
26.02.2014 09:54
rumyn написа:
дори ще я пусна в пост и при мен.

Супер! Колкото повече хора разберат за петицията, толкова по-добре.
цитирай
3. mamkamu - +
26.02.2014 09:58
batogo написа:
Много добра идея. Към нея бих добавил, че в училище трябва да се изучават и Задочните репортажи на Георги Марков, който стана жертва на истината за комунистическия режим.


За "Репортажите" мисля, че няма да остане място, време и желание. Дано не съм прав де :)
цитирай
4. raders - Добра идея
26.02.2014 15:55
Добра идея

цитирай
5. vencivaleri1951 - Добра идея, но кой ще пише учебника:)
26.02.2014 16:22
Колкото до Г Марков/той тези дни трябва да има рожден ден/ много интересно се получава при него. В последните си писания той стига до извода , че несвободата и на Запад е като на Изток. Мисля , че пише писмо до Бочев на тази тема. Впрочем той става критик на режима у нас след като се е запознал детайлно с архива на Компартията. Та нали той и още други са били допуснати до "светая светих" -неподправения аркив на БКП и революционното движение. Той и други е трябвало именно да /пре/напишат тази история в творбите си. Нали той е сценарист в "на всеки километър" :) Точно за това си мисля, че идеята не е добра. Времето което ни дели от този период е съвсем малко и няма безпристрастен който би написал такава история. Пък и ако придадем друг смисъл на " вината с мезетата" съвсем няма да намелищ управленец днес който да е съгласен да се учи такава история. Щото режимът е тоталитарен, но заедно с него имаме сериозна социална защита. Върви обяснявай на мизерстващата част от събратята ни че са гладни, дрипави, но затова пък са свободни. Ето виж на Майдана какво става. Искат на Запад, но искат/настояват е по точната дума/ и социалната защита от времето на СССР.

И една клюка от миналото.
Бях комсомолски секретар/изборен/ в един институт. Та в организацията се прие наред със задължителната програма в ПУГ/политическата учебна година/ дза се изучава и Маркс от оргиналните трудове.Не бях възторжен от решението , но "глас народен глас Божи" Още на след второто занятие дойдоха от "Народен контрол" и ме "хванаха за топките" Може да ти се стори абсурдно, но бая ме изпотиха, че изучаваме Маркс. Понеже нямаше как да излезнат с наказание , за Маркс опитаха се да ме натиснат, че предлагам за следващият мандат да ме наследи девойче което има роднини зад граница . За сведение момичето е братовчедка на сегашния президент на Бразилия - Дилма Русев. Абе пак връзка с марксист:)))
цитирай
6. mamkamu - +
26.02.2014 19:02
raders написа:
Добра идея



Да, идеята е добра, но не смятам, че ще се реализира поради куп субективни причини. За съжаление.
цитирай
7. zaw12929 - подкрепа
26.02.2014 19:07
подкрепа podpisah
цитирай
8. mamkamu - @vencivaleri1951
26.02.2014 19:18
Да, дистанцията на времето определено е основен мерител за обективното възприятие на даден исторически период... Но тук става дума за една човешка позиция, при която просто шикалкавене не трябва да има. Защото е опасно за моралния компас на нацията, нейните деца да си мислят, че в една диктатура може да има нещо хубаво. Така, както говориш за социалната защита при комунизма, неволно се сещам за социалната политика на Третия райх :) А тя е била доста широкообхватна, като почнеш от безлихвените заеми, които после държавата опрощава, зимните помощи, помощите за майки и деца, строежа на работнически и селски жилища, народните жилища, осигуряване на работа и т.н. Това обаче не променя същността на режима.
цитирай
9. mamkamu - +
26.02.2014 19:49
zaw12929 написа:
подкрепа podpisah


Идеално. Колкото повече, толкова повече :)
цитирай
10. ka4ak - Юри,пуснах го във фейса!!!:)))
26.02.2014 20:56
Поздрави!:)))
цитирай
11. vencivaleri1951 - Разликата е огромна!
27.02.2014 00:23
mamkamu написа:
Да, дистанцията на времето определено е основен мерител за обективното възприятие на даден исторически период... Но тук става дума за една човешка позиция, при която просто шикалкавене не трябва да има. Защото е опасно за моралния компас на нацията, нейните деца да си мислят, че в една диктатура може да има нещо хубаво. Така, както говориш за социалната защита при комунизма, неволно се сещам за социалната политика на Третия райх :) А тя е била доста широкообхватна, като почнеш от безлихвените заеми, които после държавата опрощава, зимните помощи, помощите за майки и деца, строежа на работнически и селски жилища, народните жилища, осигуряване на работа и т.н. Това обаче не променя същността на режима.


Макар и да си "малко амеранофил":) както казваш ще ти споделя един рузки израз:
"Сравниваеш Х-й с палльцем" Германия има стабилна социална защита още от Бисмарк. Хитлер просто възтановява отнети права след войната и просто развива нещата.
Мамка му социалната защита не е мръсна дума :) За каква свобода говориш днес у нас когато хората си отиват от елементарни и лечими болежки . За каква свобода на словото говорим при тази порногрофия в медиите. За каква свобода говорим на предвижването когато много хора нямат пари за билетче в градския транспорт. До такава степен сме зомбирани, че не усещаме в какъв абсурд живеем. Та каква свобода имаме в главата след като избираме Борисов, станишев, Бареков? А най лошото е, че нямаме переспектива да променим нещата. Ние след Украйна сме страната която е най загубила от промените като икономика. У крайна е загубила от Брутния си продукт над 56 %, ние над 45%. Как няма да има носталгия към соца когато над половината българи не се хранят нормално, а над 25 % откровено гладуват. Има прослойки които възпроизвеждат поколения маргинали. Нямам предвид само циганите. Тепърва предстоят хоругви с кръстове и петолъчки:(
цитирай
12. kass - mamkamu
27.02.2014 00:49
Трябва да се изучава както периода, така и прехода след него... Това са безспорно важни уроци, защото "носталгията" за която говориш е резултат от огромното разочарование на състоянието ни като държава днес и това не е проблем само при нас...

http://www.dw.de/%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%87%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BA-%D0%B4%D0%B0-%D1%81%D0%B5-%D0%B2%D1%8A%D1%80%D0%BD%D0%B5/a-17014054

Поздрави!
цитирай
13. batogo - !!!:))) Към № 12 - комсомолския...
27.02.2014 06:56
Ходът на живота е напред и нагоре, а не назад и надолу. Това, че на теб ти е било удобно обратното, няма никакво значение за развитието на житейския процес. :)))
цитирай
14. анонимен - Трябва час по-скоро да стане,
27.02.2014 08:41
за да се запушат устите на комунягите. Като този чугун Венцислав, дето седнал Георги Марков да обсъжда. Къде се мериш ти с такъв гений, бе, нещастник! Той е самороден талант, който и без цоциализъм щеше да стане голям писател. Комунистите, естествено, са искали да го вербуват за своята пропаганда. Дали са му достъп до архива си. Но не само на него. Единствено той обаче се е опитал да напише пиесата "Комунисти". На основата на показания и разпити от Никола Гешев на десетина функционери на Партията. Истината е била ужасяваща. Марков е изнесъл фактите документално. И другариатът се е ужасил от картината на комунистическото фантазьорство, фнатизъм и простотия. Никакво лакиране не е било възможно. Затова пиесата изобщо не е допусната до сцената, въпреки че е била репетирана и е имало готовност за премиера. Но какво знаеш ти, ограничено човече.
цитирай
15. mamkamu - +
27.02.2014 09:02
ka4ak написа:
Юри,пуснах го във фейса!!!:)))
Поздрави!:)))


Супер :)
цитирай
16. mamkamu - @vencivaleri1951
27.02.2014 09:17
Да, "социална защита" не е мръсна дума, но когато тя се превърне в основна дейност на държавата, то нещо не е наред с държавата. Щото ако имаме огромно количество бедни и миниатюрна средна класа, кой ще изхранва бедните? Марсианците ли?

И аз не твърдя, че сега всичко е идеално. Че беше сбъркан преходът, беше, но не ми говори за свободата днес и преди. Колкото и да са орязани правата ни днес в една олигархично-мутренска република, те са в пъти повече от онези, които имахме по времето на комунизма.
цитирай
17. mamkamu - :)
27.02.2014 09:28
kass написа:
Трябва да се изучава както периода, така и прехода след него... Това са безспорно важни уроци, защото "носталгията" за която говориш е резултат от огромното разочарование на състоянието ни като държава днес и това не е проблем само при нас...

http://www.dw.de/%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%87%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BA-%D0%B4%D0%B0-%D1%81%D0%B5-%D0%B2%D1%8A%D1%80%D0%BD%D0%B5/a-17014054

Поздрави!


Да, има носталгия и на други места, но в Африка (чел съм статията от линка ти, много интересна и поучителна) носталгията е от друго естество. Просто там белите си тръгнаха прекалено рано и местните общности изпаднаха в потрес от това. Докато тук "бели" въобще не са присъствали и носталгията по комунизма е чисто измислена от морално осакатени хора и повтаряна в транс от маса лумпени. Преди време, къде на шега, къде на майтап, бях предложил да дойдат да ни управляват германци и британци за 20-30 годинии, поради простия факт, че ние просто нямаме капацитет да се самоуправляваме. Не е толкова трагично, като при африканците, но е доста подобно :)
цитирай
18. mamkamu - @ parasol
27.02.2014 09:44
Да, колкото по-бързо стане това, толкова по-добре. Всеки ден виждаме, как хора, крепели диктатурата по онова време по различни начини, днес се опитват да я реабилитират и така да реабилитират своите действия по онова време. Лошото е, че те са убедени в онова, което приказват и това е интересен психологически феномен, който им позволява да запазят разпадането на личността си, избягвайки така опасните за тях угризения, съжаления и самообвинения. Лошото е, че в страната има благодатна почва за тези пропаганди, не защото има много бедни, а защото има много необразовани, ако щеш и невъзпитани хора :)
цитирай
19. kass - mamkamu
27.02.2014 11:27
И аз не твърдя, че сега всичко е идеално. Че беше сбъркан преходът, беше, но не ми говори за свободата днес и преди. Колкото и да са орязани правата ни днес в една олигархично-мутренска република, те са в пъти повече от онези, които имахме по времето на комунизма.

Там е работата, че не е много сигурно дали правата днес са повече... Освен в няколко големи града, положението в страната е повече от трагично... Е, верно не ти казват как да си подстрижеш косата, но за кого да гласуваш, какво имаш право да работиш и т.н. си е в пълна сила, че и по-зле. В селата нямат редовен транспорт, аптеки, бърза помощ, училища и т.н., което си е своеобразно нарушаване на човешките права, за правна помощ или дори полицейска защита пък да не говорим, на някои места нямат и свещеник даже... Изобщо както сме тръгнали ще догоним африканците скоро, ако не изчезнем като нация де... Така, че трябва да си дадем сметка, че очевидно е в човешката природа, колонизирания довчера да се държи като колонизатор, когато се докопа до власт и че всичките му въжделения за свобода, правова държава, справедливост се изпаряват на секундата когато зашумят парите, които довчера е нямал...
цитирай
20. mikolaj - Има чудесна книга
14.03.2014 17:14
Има една прекрасна книга- "НРБ- от началото до края". Мисля, че часовете по история трябва да следват нейната структура. Фактите са представени безпристрастно. Много добре е обяснена появата на "консумерния социализъм", т.е. този икономически строй, който си спомняме най-добре- с "разхлабването" на някои норми и догми и стремежа към конкуриране на западния капитализъм.

С една дума, важно е не просто да се говори за жертвите на тоталитарния режим, но и за начина по който този режим се е превърнал в общоприет. Защо и как е станала тази трансформация?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mamkamu
Категория: Политика
Прочетен: 9470376
Постинги: 527
Коментари: 13770
Гласове: 20435
Блогрол